Allmänna bokningsvillkor

Destination Kosta´s allmänna bokningsvillkor

Dessa villkor gäller mellan Destination Kosta AB och den som själv eller genom annan person bokar, träffar ett avtal, enligt vad som närmare angetts i bekräftelsen från Destination Kosta.
Beställaren anges som Kund i villkoren och övriga resenärer anges som Gäster.

Bokningen/avtalet kan gälla:
    •    boende:
- hotellrum hos Kosta Boda Art Hotel
- ställplats/stuga/hotellrum hos Kosta Lodge
- ställplats/glashus hos Kosta Safariplats
    •    produkter/tjänster
    •    eller en kombination av dessa, en s.k. paketresa.
All bokning ska betalas vid bokningstillfället.

Vem är ansvarig
Ansvarig förmedlare är Destination Kosta AB,
Glasbruksstigen 17, 365 43 Kosta,
Organisationsnummer: 556699-2565
VATNO SE 556699-256501

Bokning för privatperson
För att boka/ingå ett avtal med Destination Kosta gällande boende skall Kunden ha fyllt 18 år. Legitimering sker vid ankomst. Uppfyllande av åldersgräns är ett krav för att få tillträde till boendet.
Om Kunden vid tillträde till boendet inte uppfyller åldersgränsen betraktas bokningen avbeställd, varvid reglerna för avbokning gäller. Minderåriga Gäster som medföljer utan målsmans sällskap, skall ha målsmans skriftliga godkännande.
Avvikande åldersbestämmelser kan förekomma.

Bokning av boende
- Gällande hyra av stuga/hotellrum ingår i grundpriset bäddar/extra bäddar inkl. täcken och kuddar. Städning ingår ej i stughyrning men går att köpa till.
- Vid bokning av boende på Kosta Boda Art Hotel samt hotellrum på Kosta Lodge ingår linne, städning och frukost i grundpriset.
- Gällande hyra av ställplats, ingår i grundpriset elektricitet och vatten.
- Gällande hyra av trädkoja, ingår i grundpriset vatten och bäddar/extra bäddar inkl. täcken och kuddar. Städning ingår ej men går att köpa till.
Kunden samt Gäster får ej använda stuga/lägenhet till annat än semesterboende, om inget annat är överenskommet vid bokningstillfället.
Antalet personer i boendet får inte överskrida boendets antal bäddar.

Särskilda önskemål, beträffande husdjur eller anpassning av inredning till Gäster med
funktionshinder, skall framföras vid bokningstillfället. Övriga önskemål tillgodoses om möjlighet finns.
Destination Kosta förbehåller sig rätten att byta boende till ett likvärdigt boende eller uppgradera fram till ankomstdagen utan att meddela Kunden.

Bokning av extra produkter/arrangemang
Förhandsbokning av guidning, hyra av cykel, båt, fiskeutrustning, aktiviteter och linne kan göras fram till en (1) dag innan ankomst och sommarutrustning en (1) dag innan ankomst.
Förhandsbokning av måltider kan göras fram till 4 dagar innan ankomst.
Avresestäd kan bokas fram till tre (3) dagar innan avresa.

Paketresa
Vid bokning av en s.k. paketresa, arrangerad av Destination Kosta, kan Kunden eller Gästen ej avboka eller förändra enskilda produkter i paketet. För avbokning av paket, se ”Avbokning”.

Bokningsbekräftelse
Vid mottagande av bokningsbekräftelse skall denna kontrolleras, så att alla uppgifter stämmer. Det är Kunden och/eller Kundens referens som ansvarar för att uppgifterna om vad som överenskommits är korrekta.
Bokningsbekräftelse skickas via e-post. Destination Kosta skall kontaktas omgående om någon uppgift är inkorrekt, så att ny, korrekt bokningsbekräftelse kan sändas.

Om- och avbokningsvillkor gällande boende

Avbeställningsskydd

Destination Kosta erbjuder ett om- och avbokningsskydd för 295 kr per person, detta kan köpas vid bokningstillfället. Det innebär att du kan avboka bokningen fram till och med 24 timmar innan avtalad ankomst med intyg mot en avbokningsavgift på 250 kr. Vid avbokning senare än så debiteras hela bokningsvärdet. Avbeställningsskydd kan enbart beställas vid
Bokningstillfället.
Förutsättningen för avbokning är att du eller någon i ditt resesällskap uppfyller något av följande kriterier:
- Du har drabbats av akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall
- Du har fått inkallelse till krigsmakt eller civilförsvar
- Du har drabbats av väsentlig skada genom bostad, brand, översvämning eller liknande allvarlig händelse.
Du måste kunna styrka ditt förhinder med intyg från läkare, myndighet eller försäkringsbolag. Intyget skall vara oss tillhanda senast en vecka efter avbokningsdagen.

Gästens skyldigheter
- Du måste vårda hyrt boende väl och följa de bestämmelser som gäller. Du ansvarar själv för alla skador som uppstår på fastigheten/produkten och dess inventarier, genom att du eller någon i ditt sällskap varit vårdslös.
- Du får inte använda boendet till något annat än vad som avtalades vid bokning, och du får inte låta fler personer övernatta i boendet, än vad du uppgav vid bokning.
- Vid självhushåll utan bokad städservice är det du som ans varar för att städa ordentligt före avresa. Missad eller dålig städning kommer debiteras med en avgift på mellan 2000 – 5000 kr.

Avbokning utan avbeställningsskydd


Av- eller ombokning kan ske fram till sju dagar innan ankomst avgiftsfritt.
Vid av- eller ombokning senare än så debiteras hela bokningsvärdet.
Vid bokning av rum till dagens pris
Av- eller ombokning kan ske kostnadsfritt fram till klockan 18.00 dagen innan ankomst.
Vid bokning av ett paket 
Ovan gäller oberoende av anledning till avbokningen.

Avbokning vid påbörjad vistelse
Vid avbrytande av vistelsen återbetalas ej den inbetalade logikostnaden. Erlagd ersättning för uthämtad utrustning återbetalas endast mot läkarintyg och då endast avseende återstående hyrtid. Sistnämnda beräknas från den dagen intyg från läkare skrivits ut och utrustningen återlämnats. Läkarintyg och utrustning lämnas in till uthyrningsställe. Denna rätt till återbetalning gäller ej utrustning som ingår i paketresor. Vid avbokning av redan påbörjad aktivitet återbetalas återstående tid av aktiviteten mot läkarintyg.
Sistnämnda beräknas från den dagen intyg från läkare skrivits ut och Destination Kosta har meddelats.

Gästens rättigheter 
- Om vi, Destination Kosta, inte tillhandahåller bokad produkt i utlovat skick eller vid rätt tillfälle, och inte klarar av att erbjuda dig annat likvärdigt alternativ, så har du som gäst rätt att säga upp avtalet och få ersättning med avdrag av det du redan hunnit utnyttja.

Gästens skyldigheter
- Du måste vårda hyrd produkt/boende väl och följa de bestämmelser som gäller. Du ansvarar själv för alla skador som uppstår på fastigheten/produkten och dess inventarier, genom att du eller någon i ditt sällskap varit vårdslös.
- Du får inte använda boendet till något annat än vad som avtalades vid bokning, och du får inte låta fler personer övernatta i boendet, än vad du uppgav vid bokning.
- Vid självhushåll utan bokad städservice är det du som ansvarar för att städa ordentligt före avresa. Missad eller dålig städning kommer debiteras med en avgift på mellan 2000 – 5000kr.
- Gällande bokat evenemang är biljetten en värdehandling. Borttappad, stulen eller på annat sätt förkommen biljett ersätts ej. Det är upp till gästen att komma i god tid inför evenemanget samt hålla koll på evenemangets klockslag. Eventuell försenad ankomst ersätts ej.

Städning
Om avresestädning inte har förbeställts utförs städning av Kund/Gäst enligt städinstruktioner innan avresa. En, enligt Destination Kostas bedömning, utebliven eller undermåligt utförd städning medför en avgift om minst 2 000 SEK, max 5 000 SEK. Summan avgörs beroende på boendets storlek och omfattning.

Reklamation - boende
Klagomål på stuga/hotellrum skall framföras till respektive boende så snart som möjligt, dock senast kl. 12:00 dagen efter ankomst. Fel som uppstår under din vistelse skall omgående meddelas till respektive boende. Om stuga/hotellrum som tillhandahållits inte är i utlovat skick och om boendet inte kan åtgärda detta, har du rätt att säga upp avtalet. Övriga reklamationer hänvisas till respektive boende. Om överenskommelse ej kan träffas, hänvisas Destination Kosta.

Om- och avbokningsvillkor gällande aktiviteter och utrustning

Det krävs inget avbeställningsskydd för att avboka aktiviteter, guidning och/eller utrustning/ utrustningar, utan följande gäller i stället.
- Vid avbokning av förbokad guidning, aktivitet samt utrustning senare än 4 dagar innan startdag, debiteras en avbokningsavgift på 150 SEK/bokad guidning, aktivitetsplats och/eller utrustning/utrustningar.

- Vid avbokning senare än 24 timmar till startdag behåller Destination Kosta hela beloppet.
- Gällande bokat evenemang är biljetten en värdehandling. Borttappad, stulen eller på annat sätt förkommen biljett ersätts ej. Det är upp till gästen att komma i god tid inför evenemanget samt hålla koll på evenemangets klockslag. Eventuell försenad ankomst ersätts ej.


Vid bokning av cykel-/båtutrustning

Åldersgräns för att hyra cykel-/båtutrustning hos oss är 18 år. Maxvikt är 120 kg/person. Nolltolerans när det gäller alkohol och droger. Giltig ID handling skall visas upp i samband med uthyrning. Vid försening av återlämning tillkommer en avgift på 200kr/dag per cykel eller objekt.

Inställda eller flyttade evenemang
Du som biljettköpare ansvarar själv för att kontrollera om ett evenemang är inställt eller flyttat. Om evenemang ställs in eller flyttas bör du omedelbart kontakta ansvarig arena/arrangör. Destination Kosta ansvarar för frågor och beslut om t ex återlösen av biljetter.
Vid inställt respektive flyttat evenemang, där återlösen av biljett godkänns av Destination Kosta, återbetalas inte eventuell service- /distributionsavgifter.

Service- och distributionsavgifter
Utöver biljettpriset kan en serviceavgift tillkomma samt i vissa fall även en distributionsavgift.

Reklamation
Om du är missnöjd med ett evenemang kan du under vissa omständigheter reklamera det enligt konsumenttjänstlagens regler om fel i tjänst. Du ska i så fall vända dig till Destination Kosta AB. Om vi inte kommer överens kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) via www.arn.se eller per post till: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. Vi kommer att följa ARN:s beslut.

Tillgänglighet
Har du frågor om tillgänglighets- och ledsagarplatser vänligen kontakta  oss på Destination Kosta.

Ansvar för egendom/vållande av skada
Destination Kosta ansvarar ej för kvarglömda/borttappade saker. Skada som vållas Kunden eller Gästen på grund av visad försummelse från Destination Kostas sida ersätts. Kunden/Gästen skall i sådana fall omgående anmäla det inträffade till Destination Kosta. Kunden/Gästen är å sin sida ansvarig för skada i de fall Kunden/Gästen själv, eller någon i dess sällskap, genom försummelse, vållat skadan. Se även ”Övriga skyldigheter”.

Övriga skyldigheter
Kunden/Gästerna skall vårda sitt boende väl och följa de ordningsregler, anvisningar och bestämmelser som gäller.
- Kunden/Gästerna skall mellan 23:00 och 07:00 iaktta största hänsyn och tystnad gentemot andra Kunder/Gäster.
- Kunden ansvarar för skador som uppstår på fastigheten och dess inventarier om skadan har orsakats av att Kunden/Gästerna i sällskapet eller någon annan som bereds tillträde till boendet har varit vårdslös.
- Vid deltagande av aktiviteter arrangerade av Destination Kosta eller dess arrangörer gäller nykterhet. Aktivitetsledarna har rätt att neka tillträde till aktiviteten om de anser att Kundens/Gästens säkerhet ej kan garanteras pga. aktivitetsledarens bedömning av Kundens/Gästens onykterhet. Vid inställd aktivitet p.g.a. ej följda villkor sker ingen återbetalning till Kund/Gäst.
- Kunden/Gästerna i sällskapet får ej ställa upp tält, husvagn eller husbil utanför påvisade platser eller på allmänna parkeringar. Camping är endast tillåtet på markerad ställplats. Se även Campingvillkor.
– Kunden/Gästerna i sällskapet får ej använda musikanläggning eller annan utrustning i boendet eller i direkt anslutning till boendet på ett sätt som stör omgivningen och omkringboende.
- Laddning av elfordon får endast ske på anvisad plats/laddstolpe. Överträdelse på detta debiteras ett belopp om minst 3000 SEK. Kunden/Gästerna är ansvarig om felaktig laddning av elfordon orsakar skada, brand eller elfel.
- Kunden/Gästen skall följa de bestämmelser som gäller för boendet, beträffande rökförbud och ev. husdjursförbud. Eventuella överträdelser beivras. Överträdelse mot rök och husdjursförbud debiteras ett belopp om minst 3 000 SEK, max 30 000 SEK. Summan avgörs beroende på boendets storlek.
- Om du uteblir från något evenemangstillfälle kan du inte kostnadsfritt ta igen det tillfället senare eller få ekonomisk kompensation för det tillfälle då du var frånvarande.

Avtalsbrott
Dessa Allmänna bokningsvillkor utgör del av avtalet mellan Kunden och Destination Kosta. Avtalet är bindande och godkänt av Kunden i och med Kundens första inbetalning. Destination Kosta förbehåller sig rätten att säga upp avtalet med omedelbar verkan om:
• Bokningsvillkoren ej uppfylls
• Kunden/Gästerna i sällskapet uppträder störande i stugan/lägenheten/området.
• Kunden/Gästerna i sällskapet begår skadegörelse i stugan/lägenheten/området.
• Stugan/lägenheten används för ej avsett ändamål. I den händelse att delbetalning eller slutbetalning ej är betald i tid, förbehåller sig Destination Kosta rätten att avboka bokningen. Destination Kosta ska omgående meddela Kund/Gäst om avtalets upphörande om avtalsbrott inträffar. Vid avtalsbrott måste Kunden och Gästerna i sällskapet omedelbart flytta från stugan/lägenheten/ campingplatsen/ hotellet och äger ej rätt att återfå någon del av det inbetalda beloppet. Vid förstörelse eller störande uppträdande har Destination Kosta rätt till skadestånd av Kund.

Force majeure
Om Destination Kosta – på grund av omständighet som Destination Kosta inte råder över – är förhindrad att tillhandahålla avtalad prestation eller del därav, erbjuds Kunden ombokning eller återbetalning av det belopp som har betalats, med undantag för eventuellt utnyttjade dygn av stugan/lägenheten samt nyttjade tilläggsprodukter. Rätt till ersättning för ekonomisk skada, exempelvis onyttigt utlägg, förlorad inkomst eller förlust i näringsverksamhet, föreligger inte.
Som omständighet som Destination Kosta inte råder över betraktas förhållande som medför att avtalets fullgörande hindras eller blir oskäligt betungande: arbetskonflikt och varje annan omständighet som Destination Kosta inte kan råda över, såsom eldsvåda, naturkatastrofer och extrema naturhändelser, krig, mobilisering eller militärinkallelser av motsvarande omfattning, pandemirestriktioner, rekvisition, beslag, handels- och valutarestriktioner, uppror och upplopp, knapphet på transportmedel, allmän varuknapphet, inskränkningar i tillförseln av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer, som orsakas av sådan befrielsegrund.
Vid hinder enligt föregående stycken kan Destination Kosta säga upp avtalet genom att Kunden snarast underrättas om att Destination Kosta frånträder avtalet.

Tryckfel
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i kalendarier, trycksaker och på webbplatser. Uppgifter om priser, rabatter, biljettsläppsdatum samt villkor för biljettköp kan komma att ändras utan att detta meddelas.

Villkoren uppdaterade den 11 april 2023.